Monday, May 19, 2008

Mata yang derita..





Salam...nukilan saya untuk pedoman


Tak aku ingat hari apa...hari tuh aku teringin benor laa plak merasa ikan bkr utk mkn tengahri..time tuh lak mmg tk janji ngan arifah nk mkn sama... dalam terik yang panas..aku g jugelaa naik beskal buruk aku nih..
kerna teringin sgt mkn ikan bakar ..even kedai mkn tuh agak laa jauh dr tmpt kos aku..kat area pangeran hotel..
dah sampai tuh..aku order laa menu favorit aku..hehe..ikan bakar n ayam bakar...sedapnyer..didalam hati aku berfikir ,kre berbaloi laa aku sanggup meredah sinar matahari(kat padang nih aku rs plg pns kat muka bumi nih)..

hurm..sedang syok2 mkn tanpa menghiraukan org lain..tetibe ader seorang budak perempuan dan ayah nyer yang tua n buta..datang meminta sedekah...tak ramai yang menderma..hanya beberapa org..aku juga buat tak endah..aku rs katsini memeang laa rmaai org yg minta sedekah..jadi macam mls nk layan..then ketika budak perempuan keluar dari kedai tuh.. budak perempuan tuh sekilas memandangku..

entah tak tau kenapa tetiba aku rasa pandangan nya menusuk jauh dihatiku..kemudian aku terfikir.."apalah sgt klu aku bagi seribu pon..tk luak pon duit aku"..maybe sbb time tuh pocket money aku pon dah kering..hurm..rasa sebak dlm hati ini..pandangan mata nya penuh derita...
penuh cerita..im wondering camner kehidupan seharian...n yang paling penting keikhlasannya mejaga ayah nya yang buta...tak semua antara kita yang betul2 boleh jaga ayah kita...begitu juga aku...budak perempuan tuh dgn semangat yang kental untuk teruskan hidup..memimpin tgn ayahnya..sayu sekali....dengan rutinnya meminta derma hanya untuk sesuap nasi...
setelah selesai mkn..aku tinjau2 juge budak perempuan n ayah nya itu..tk der aku lihat lagi
then aku naiklaa sepeda buruk aku tuh...at last aku jumper juga ..dorg tgh berteduh dibawah pohon rendang..aku bagi laa baki duit yg aku mkn itu..

"nak semuga nak berkat hidup..n jika nak kuliah semuga sukses sehinnga tamatnya.."aku dgr setiap katanya..penuh rasa insaf...dalam diri..tak semua insan bertuah seperti kita ...n aku lihat anak perempuannya gembira sekali..mungkin dapat makan byk sket arinh..katanya...
didlm hati....aku berkata sendiri semoga kamu..berjaya dan hidup bahagia seperti kanak2 lain...
(lantas aku teringat adikku yang bongsu tuh.)...kehidupan tidak bermakna tanpa keluarga yang bahagia...n anak2 yg soleh...


buat pedoman rakan2 ku....thaanks

No comments: